DHZ website
Image default
Aanbiedingen

Tips en technieken voor een goede rugmassage

Tips en technieken voor een goede rugmassage

Wat doet een massage?

Laten we ons even verdiepen in wat massage is. Volgens de Mayo Clinic omvat massage lichte strelingen of diepe druk door wrijven, drukken en manipuleren van lichaamsdelen. De handeling van massage heeft direct betrekking op de:

  • Huid
  • Spieren
  • Pezen
  • Ligamenten

Massage is een plezierige activiteit met mogelijke voordelen voor de gezondheid.

Mogelijke gezondheidsvoordelen van een massage

Massages worden beschouwd als een onderdeel van de integratieve geneeskunde die in combinatie met de conventionele geneeskunde kan worden gebruikt. Mogelijke gezondheidsvoordelen voor iemand die een massage ontvangt:

  • Vermindering van stress
  • Verhoogde ontspanning
  • Verbetering van de bloedsomloop en een alerter en energieker gevoel
  • Verlaging van hartslag en bloeddruk
  • Verbetering van het immuunsysteem

Massage kan ook gunstig zijn voor mensen die aan andere aandoeningen lijden, zoals hoofdpijn en pijn in de nek en de bovenrug, om er maar een paar te noemen. Er is echter meer onderzoek nodig om deze beweringen te bevestigen. Massage mag nooit  worden gebruikt in plaats van reguliere medische zorg.

Naast deze mogelijke gezondheidsvoordelen van massage, vinden mensen die een massage ontvangen het vaak aangenaam omdat het gevoelens van zorg en comfort kan bevorderen en kan helpen bij het vormen van banden.

Mogelijke risico’s van massage

Hoewel de meeste mensen baat hebben bij een massage en er waarschijnlijk van zullen genieten, is het niet goed voor mensen met bepaalde aandoeningen. Deze omvatten:

  • Het nemen van bloedverdunnende medicijnen of als je een bloedingsstoornis hebt 
  • Genezende wonden of brandwonden 
  • Breuken of gebroken botten
  • Infecties 
  • Ernstige osteoporose 
  • Ernstige trombocytopenie 
  • Diep-veneuze trombose

Als u niet zeker weet of het veilig is om een massage te ontvangen of iemand een massage te geven, kan het verstandig zijn om eerst een arts te raadplegen. Heden tendage maakt men gebruikt van massage apparaat om meer kracht te zetten bij de massage en ook om bepaalde delen van het lichaam beter te masseren. 

Tips voor het geven van een goede rugmassage

Hier volgen enkele tips voor het geven van een gedenkwaardige rugmassage.

Creëer een aangename massageomgeving

Zoek een stabiele, harde ondergrond in uw huis en laat uw dierbare met zijn gezicht naar de vloer gaan liggen. U hebt niet per se een professionele massagetafel nodig – elk stevig oppervlak is goed genoeg.

Leg handdoeken, dekens of andere soorten zacht materiaal op het oppervlak om het comfort van de gelukkige persoon aan wie u een massage gaat geven te vergroten.
Misschien wil je een rustige omgeving creëren voor de massage door zachte muziek, geurkaarsen, bloemen of kruiden, en weinig licht om het nog gedenkwaardiger te maken. Houd massageoliën of lotions die je op de huid wilt gebruiken in de buurt.

Massageoliën

Gebruik alleen hoogwaardige massageolie voor de rugmassage. Aanbevolen oliën zijn:

  • Olijfolie
  • Druivenpitolie
  • Gemengde oliën

Tip: Vermijd sterke geuren voor de beste resultaten.

Laat de ontvanger van de massage beslissen wat hij of zij draagt voor de rugmassage

De persoon aan wie u de rugmassage geeft, kan lichte kleding dragen of zonder shirt lopen, wat hij of zij maar wil. U kunt er ook voor zorgen dat de persoon zich comfortabel voelt met wat u van plan bent te dragen tijdens de massage. Het liggen op een van de beste massage kussen is ook een hulp voor zij die niet plat willen of kunnen liggen. 

Stap-voor-stap handleiding voor het geven van een rugmassage

Deze instructies zijn voor massages die je geeft aan een persoon die ervoor gekozen heeft geen shirt of andere kleding te dragen die de rug bedekt tijdens de massage.
Tip: Omdat het doel van een massage is om de ontvanger een plezierige ervaring te bezorgen, moedig je hem aan om je te laten weten of iets pijn doet of goed voelt terwijl je deze stappen doorloopt.

1. Begin de rugmassage.
Wrijf eerst een beetje massageolie in uw handen en verdeel de olie lichtjes en gelijkmatig over de rug.

Verspreid de olie in een achtvormige beweging om ervoor te zorgen dat u het hele gebied bestrijkt. Verhoog geleidelijk de druk die u uitoefent terwijl u doorgaat met de rugmassage.

Tip: Uw lichaam bewegen terwijl u druk uitoefent op iemands rug tijdens een massage kan u helpen uw uithoudingsvermogen te behouden. Het kan ook helpen voorkomen dat je jezelf per ongeluk verwondt.

2. Ga over op glijdende bewegingen.
Ga over naar je volgende glijdende beweging door je handen stevig op de rug naar de schouder te bewegen en dan weer naar beneden.

3. Gebruik uw lichaamsgewicht.
Gebruik uw lichaamsgewicht om extra druk te creëren. Doe dit in een vloeiende beweging zonder uw handen van de rug van de persoon te halen.

Als u bij elke glijdende beweging dieper wilt gaan, kan het gebruik van uw knokkels helpen.

Belangrijke tip: Zorg ervoor dat u niet te hard drukt op benige structuren, zoals de wervelkolom of schouderbladen. Gebruik liever hiervoor de massage apparaat.

4. Oefen meer druk uit op de spieren langs elke kant van de wervelkolom.
Oefen ook druk uit op de schouders. Schouders zijn een gebied van het lichaam waar veel spanning wordt vastgehouden. Lig daarom op de beste massage kussen zodat je comfortabel kan liggen.

Houd de bovenste schouderspier in uw handen en oefen verschillende hoeveelheden druk uit, afhankelijk van het comfortniveau.

massage