Het opstellen van een persona is voor vele vakken een must. Bijvoorbeeld voor een marketeer is het een manier om goede inzichten te krijgen wat de doelgroep daadwerkelijk wilt. Ook krijg je meer inzichten op hun geografische, demografische, psychologische en levensstijl. Hoe specifieker de persona is omschreven hoe dichter je bij de behoeften van de doelgroep komt. Daarom is het niet gek dat bij een productontwerp een persona vormen eigenlijk verplicht moet worden.
Wat zijn de voordelen van het beginnen met een persona?Vroeger was het idee om iets te ontwikkelen waarvan de leidinggevende dacht wat mooi is. De filosofie was dat de klant het toch wel koopt. Echter, tot heden is dit niet meer zo. De klant wordt steeds mondiger en is steeds lastiger te prikkelen met nieuwe producten. Dit is ook niet gek, want er komen steeds meer spelers op de markt, waardoor je steeds meer aanbod krijgt in een specifieke categorie. Daarom is het kortom handig om bij de productontwikkeling een persona in te zetten. Je maakt dan niet iets uit het oogpunt van het bedrijf maar meer in de perspectie van de mondige klant.
Daarnaast is het makkelijker om een beslissing te nemen. Denk bijvoorbeeld aan je doelgroep. Je doelgroep is lastig om in hokjes te plaatsen aangezien iedereen uniek is. Tuurlijk zijn er een aantal segmenten die in hokjes zijn te zetten. Echter, lukt dit niet altijd. Met een persona help jezelf en je leidinggevende om prioriteit te geven aan segmenten die meer waarde heeft voor het product dan een andere
Tot slot is het een handig hulpmiddel om je product te testen. Bij een persona maak je namelijk een verhaal om het tot leven te brengen. Helpt jouw product om hun pijnpunten te vermakelijke of zelfs te verbeteren? Dan is jouw productontwerp goed op weg.
|
https://bpo.nl/ |